Orgel Ekeren
  • Welkom
  • Concerten
    • Orgelfestival 2012
    • Orgelfestival 2013
    • Orgelfestival 2014
    • Orgelfestival 2015
    • Orgelfestival 2016
    • Orgelfestival 2017 >
      • Orgelfietstocht door Ekeren
      • Open deur Forceville orgel, Sint-Lambertuskerk (Ekeren)
      • Klavecimbelconcert Ben Van Nespen en Orgelconcert Masako Honda
    • Orgelfestival 2018 >
      • Water & Fire / Handel revisited BL!NDMAN & Ben Van Nespen
      • Bach en zijn tijdgenoten Liesbet Derese en Ben Van Nespen
      • Orgelfietstocht In de ban van de Ekerse pijpklanken
    • Orgelfestival 2019 >
      • 3de Orgelfietstocht
      • Orgeluitstap 2019
      • Orgelconcert Masako Honda
    • Orgelfestival 2020 >
      • 4de Orgelfietstocht
      • Orgelconcert Ben Van Nespen
      • Inspeelconcert Bremserorgel Sint-Laurentiuskerk Ekeren-Schoonbroek door Peter Waldner
      • Op audiëntie bij de koning(in) der instrumenten
    • Orgelfestival 2021 >
      • 5de Orgelfietstocht
      • Orgelconcert Burkhard Esten
    • Orgelfestival 2022 >
      • 6de Orgelfietstocht
      • Orgelconcert Masako Honda
      • Orgelconcert Bart Jacobs
  • Steun ons
  • Orgels
  • Contact
  • Links

Programma

Onbekende orgelconcerti uit de
18de-eeuwse Zuidelijke Nederlanden

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Ouverture Rinaldo

Jean-Jacques Robson (1723-1785)
Concerto grosso in f                                       
Andante
Allegro assai

Henri Jacques De Croes (1705-1786)
Divertimento nr. 5 uit opus 4
Intrada
Allegro
Grave e spiccato
Andante Amoroso
1er Menuetto 2e Menuetto


Pierre-Joseph Vanden Bosch (1736-1803)
Concerto nr. 4 in Es uit opus 3
Allegro maestoso
Andante quasi Allegro
Presto

Ensemble Aspetti Musicali

In 1995 werd een klein ensemble geboren bestaande uit musici die op een kritische manier wilden omgaan met de muziek van de 17de en 18de eeuw.

De naam Ensemble Aspetti Musicali geeft weer dat veel elementen kunnen bijdragen tot een goede uitvoeringspraktijk. Dit resulteert in het zoeken naar typische stijlkenmerken, het gebruik van retoriek in tekst en muziek, het gebruik van oude speeltechnieken en het bespelen van authentieke instrumenten. De combinatie van dit alles kan de muziek meer uitdrukkingskracht geven.

Omdat we de oude muziek die extra dimensie willen meegeven en streven naar een helder en transparant klankbeeld blijft kritisch evalueren een noodzaak.
Momenteel bestaat de groep uit professionele musici die telkens per project worden samengesteld naargelang de bezetting die nodig is.

Ondertussen is het ensemble gegroeid tot een gewaardeerd orkest. Op het repertorium staan zowel vocale muziek zoals missen, cantates en oratoria als kleine opera’s maar ook instrumentale muziek.


Peter Strauven

Peter Strauven is organist-titularis van de Antwerpse Sint-Jacobskerk. Hij studeerde musicologie aan de KU Leuven en orgel bij Joris Verdin aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.
 
Als organist kreeg Peter Strauven de kans om een muziekwetenschappelijke achtergrond in dialoog te laten treden met de praktische uitvoering van een breed repertoire. Dit blijft ook nu zijn bekommernis. Ook de kennismaking met de visie van verschillende gerenommeerde muzikanten (Louis Robillard, Georges Lartigau, Theo Jellema, Jean Guillou, Winfried Bönig, Martin Baker, Sophie-Véronique Chauchefer-Choplin) waren en blijven hierbij van belang.
 
Peter Strauven geeft talrijke soloconcerten op belangrijke orgels in binnen- en buitenland. Te vermelden zijn recitals in onder meer Frankrijk (Rodez, Cathédrale, Parijs, Saint-Sulpice), Nederland (Leeuwarden, Hoorn), Finland (Helsinki, Finlandia Hall), Duitsland en Tsjechië.
 
Sinds 2009 is Peter Strauven als gastprofessor verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (Artesis-Plantijn Hogeschool).
 
Als musicoloog doctoreert hij aan de faculteit Letteren van de KU Leuven over 18de-eeuwse klaviermuziek in de Zuidelijke Nederlanden: momenteel concentreert zijn wetenschappelijk werk zich hier op. Daarnaast schreef hij verscheidene bijdragen, zowel toelichtingen voor breder publiek als wetenschappelijke artikels. Hij publiceert vooral over klaviermuziek, maar ook over orgelbouw, liturgische (orgel)muziek en gregoriaans. De deelname aan internationale congressen (Edinburgh, Belfast, Mumbai, Londen, Helsinki, Montreal) vormt tevens een belangrijk onderdeel van zijn wetenschappelijk werk.
 
In 2014 nam Peter Strauven zijn eerste solo-cd op, aan het historische Van Peteghemorgel te Haringe (1778). Een tweede opname is voorzien, waar onbekende orgelconcerti met ensemble aan bod komen.
Terug
Powered by Create your own unique website with customizable templates.