Willem Verheyden (1963) was van 1995 tot en met 2013 artistiek leider van DE MAAN te Mechelen, één van de grootste figurentheaters van Vlaanderen. Hij schreef en regisseerde er verschillende producties (o.a. Koekoek!,Jammer maar niet erg, Roos, Ik wil een vis zijn, De Jongen, Neuze Neuze, De Piano, We gaan op berenjacht, …) en bewerkte tal van verhalen tot figurentheater. Daarnaast bewerkte en regisseerde hij enkele opmerkelijke producties waaronder Gek van Liefde, de figuren- en dansvoostelling Kijk eens wat ik kan en de poëzievoorstelling Ik geef je een zoen van Bette Westera. Hij regisseerde voor Compagnie Gorille de creatie Ik zit hier en voor Taptoe’s Erf Hemel naar de surrealistische werken van Magritte.
Samen met organist Joris Lejeune vertelt hij het muzikale sprookje Peter en de wolf.
Willem werkte ook mee aan de professionalisering van Het Firmament, het landelijk expertisecentrum voor het cultureel erfgoed van de podiumkunsten in Vlaanderen.
In 2015 gaat zijn soloproductie Dood-gewoon naar de bekroonde dichtbundel van Bette Westera en Sylvia Weve in GC ‘t Blikveld te Bonheiden in première. Een voorstelling over leven en dood. Net zoals het boek gaat de voorstelling dieper in op het – vaak moeilijk bespreekbare – dat met sterven, afscheid nemen en rouwen te maken heeft.
Dit schooljaar is hij leraar woord aan de academies van Buggenhout, Heist Op Den Berg en Mechelen. Regelmatig begeleidt hij als docent workshops figurentheater.
Joris Lejeune
Joris Lejeunestudeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven waar hij voor orgel het master- en het specialisatiediploma behaalde bij Joris Verdin en Reitze Smits. Tevens behaalde hij er het masterdiploma voor piano bij Alan Weiss en Ewa Korniszewska.
Naast een drukke pedagogische activiteit treedt hij op als organist, pianist en harmoniumspeler in binnen- en buitenland. Zijn repertoire strekt zich uit van de zestiende tot de eenentwintigste eeuw, bij voorkeur op historische instrumenten, waarbij de raakvlakken tussen de verschillende instrumenten afgetast worden.
Hij houdt zich al vele jaren bezig met het bestuderen en schrijven van bewerkingen van orkestmuziek voor orgel. Naast vele bewerkingen voor orgel solo schreef hij voor het “Festival voor de Wind” bewerkingen van orkestliederen van Mahler en Berlioz, die werden gecreëerd in het Concertgebouw van Amsterdam.
Tevens bewerkte hij Ein deutsches Requiem (J. Brahms) op bestelling van het festival “Toulouse les Orgues.” Op vraag van het koor Cantores arrangeerde hij Mendelssohns Gloria voor koor, soli en orgel. Zijn meest recente bewerkingen werd in Tours uitgevoerd en opgenomen door het Ensemble Vocal de Lausanne (dirigent Michel Corboz), namelijk ‘Les 7 Paroles du Christ’ van César Franck.
Recent verscheen een solo-CD met eigen bewerkingen van Liszt en Dvorak, opgenomen op het Verschueren-orgel van het Orgelpark in Amsterdam. Daarnaast werkte hij solistisch en als begeleider mee aan tal van radio- en CD-opnames, waaronder een opname van Bach’s Kunst der Fuge voor de Griekse Nationale Radio (eerste uitvoeging van dit werk op historische instrumenten in Griekenland.)