Bes en Mol - Red de orgelelfjes!
|
Denis Roosen (orgel), Kristien Steegmans en Veerle Holsteyns (actrices)
|
Een meneer Orgel die ongelukkig en boos is.
Niemand begrijpt hem. Hij voelt zich eenzaam want hij wordt niet zo vaak meer bespeeld. Mensen kennen hem niet meer. Vroeger stond hij elke week in het midden van de belangstelling, in een kerk die barstensvol zat. 'In den tijd van johan sebastiaan was dat toch anders, zenne.’ In zo’n orgel wonen orgelelfjes. ‘Bes en Mol’. Doordat er te weinig gespeeld wordt, verliezen zij hun muzikaliteit en vervelen ze zich. Uit verveling zijn ze dan maar beginnen rappen, dat is o zo leuk. Het orgel werd hier heel boos vanen heeft ze buiten gejaagd, en beweert dat ze vals zongen. Ze zijn nu clochards, daklozen, vluchtelingen, sans papiers, sans tuyaux. Om het orgel gunstig te stemmen, beweren ze dat ze een verrassingsfeest voor hem wilden bouwen, ter ere van zijn verjaardag. Dit is natuurlijk een leugentje om bestwil. Immers, ze mogen er pas terug in als ze weer juist zingen, op de toon en niet eronder. Ze vragen de kinderen om hulp. |
Zo luidt de synopsis van de kindervoorstelling ‘Bes en Mol – Red de orgelelfjes’, geschreven en gespeeld door Kristien Steegmans en Veerle Holsteyns (actrices en leerkrachten woord aan de academie Genk). De muziek van de voorstelling werd geschreven door Denis Roosen, ‘het jubellied’ door Peter Noten. Deze voorstelling richt zich naar kinderen vanaf 6 jaar en duurt 45 min.
In 2008 werd er in de landcommanderij Alden Biesen een dag rond het orgel georganiseerd, om het instrument voor tal van eerstejaars van de academies positief in de kijker te zetten. De voorstelling ‘Red de orgelelfjes’ werd hier voor het eerst gecreëerd. Later speelden we opnieuw in het ‘ORiGinEeL’-festival te Hasselt, en recenter waren er 3 uitvoeringen in Utrecht, tijdens het Connecting Arts - Festival voor de wind. Met veel humor en expressie maken de orgelelfen duidelijk waar ze vandaan komen, hoe het zover is kunnen komen dat ze uit het orgel gezwierd zijn, wie die meneer ‘O’ eigenlijk is, wat zijn leeftijd is en hoe hij gemaakt werd. De aandacht van de kinderen wordt vastgehouden, wanneer de elfjes hun hulp inroepen om samen een heus jubellied in te oefenen voor de jarige Meneer ‘O’. Veerle en Kristien maakten een regie die knap in elkaar steekt. Ze prikkelen voortdurend de fantasie van de kinderen met een minimum aan middelen: wanneer Bes (Kristien) bijvoorbeeld vertelt over Boris Igor de Eik - waaruit Mr. O onder meer gemaakt is – zie je haar kronkelend de boom en het lover ‘worden’. Wanneer het olijke duo brainstormt over hoe ze Mr. O een gelukkige verjaardag zouden kunnen wensen door bijvoorbeeld slagroom in zijn pijpen te spuiten, dan geloof je in hun enthousiasme dat ze dat ook werkelijk gaan doen… Wat de muzikale invulling betreft, komen vele orgelkleuren en stijlen aan bod, in functie van het humeur en de reacties van Mr. O. De meeste muzikale intermezzo’s zijn ook gebaseerd op één centraal Elfenrondo, waardoor er voor de toeschouwer een soort herkenbare muzikale rode draad loopt doorheen de voorstelling. Kunnen Bes en Mol Mr. O weer gunstig stemmen en worden ze weer toegelaten in hun vertrouwde stekje? De kinderen kunnen het ontdekken tijdens de Vlaamse Orgeldagen 2015. Komt dat zien! |